5 turer

Skuteheia Foto: Anne Løland
Sauda 5 turer
Sauda 5 turer Foto: Arve M. Sagen

Sauda Turlag arrangerer årlig 5-Turer der målet er å delta på fem turer løpet av sommersesongen.

HUSK INNLEVERINGSFRIST 1. OKTOBER.

Tur nr 1: Krokavatn-Tjelmen

Turen starter fra parkeringsplassen i Maldal. Følg vegmerka med gult (forbi svart hytte) til vegenden og sti bort til rød hytte (se skilt)
Herfra er stien merka med røde plastrør inn til bekken der du finner rødmalte merker på trær og stein pluss skilt til Tjelmen.
Følg skilting/merking gjennom Krokavasskaret => Danseskaret og ned til Tjelmen.
Retur samme veg.

Ved Krokavatnet Maldal
Ved Krokavatnet Maldal Foto: Anne G. Lindseth

Tur nr 2: Maldal-Reinsvatnet

Kjører til parkeringsplassen i Maldal. Derfra følges grusvegen oppover langs sørsiden av Maldalselva.
Ved enden av den går man videre i litt myrlendt terreng mot brua som går til Maldalstølane, men fortsetter langs elva på sørsiden av denne. Her er turen cirka halvveis, og fortsetter oppover på godt synlig sti, men ennå litt myrlendt.
Flere steder oppover langs elva er det flotte fossefall og bred vannføring. I år er det mye snø i fjellet, så de som er tidlig ute i juni kan regne med snø siste delen frem til utløpet av Reinsvatnet, 862 m.o.h.

Oppdatering: Siste halvdel av turen er mykje snø (kan være tungt å gå) så husk godt fottøy.

Reinsvatnet, Maldal

Tur nr3: Buer-Takhidler

Kjør til Buer og parkerer i innhegninga der. Følg stien inn mot Storemyr og gå forbi jettegrytene. Fortsett innover myra på plank, og følg elva på austsida, lett stigning. Gå videre til du møter nokre store steinar og du er nå fremma ved Takhidler.
Turen er enkel og lett å gå. Skiltet heng på den store steinen. Retur samme vegen.

Fossefall i Åbødalen, Sauda.
Fossefall i Åbødalen, Sauda. Foto: Martin Lorentzen

Tur nr 4: Svandalen-Øvrestølsree

Oppdatering 14.juli: Turen er nå merka. God tur.

Vi beklager at det ikke lot seg gjøre å gjennomføre fellesturen men nå er tur 4 merket og klar.
Ta av fra Rv. 520 i Saudasjøen kjør til Sauda Skisenter, Svandalen.
Parker ved starten av trekket og følg grusvei oppover fra den lille løa der det er skiltet til Hustveit såta.
Følg gullmerket løype, til Djuvsbotn. Stien går på høyre side av elva.
Et lite stykke oppi Bakkane krysser en elva, fremdeles på traseen mot Hustveit såta som er merket med gult. Det stiger et godt stykke før det flater ut.
Ved pilskilt Øvrestølsre tar en av fra den gullmerka løypa og følger de røde plastrørene som er satt ned i bakken.
Når en kommer frem til navn skiltet med nummer er det en fantastisk utsikt til dalen nedenfor og Øvrestølsvatn.

Foto: Kjellaug Hagen Bekkedal

Tur nr. 5: Førstevann-Holmavatnet

​​​​​​​Vi kjører riksveg 520 mot Røldal, oppover forbi Hellanandsbygd til «brøytestasjonen». Her tar vi til høgre på anleggsvegen mot Dalvatnet. Etter bru nummer to på denne vegen, tar vi av til venstre over på en liten grusveg, ved skiltet Holmevann. Etter å ha kjørt et lite stykke på denne vegen kommer vi til en liten
parkeringsplass. Fra denne parkeringsplassen går det en sti som er merket med røde plastrør som henger i trærne. Stien går i lett kupert terreng med en steinrøys og en trapp som de vanskeligste punktet på denne turen.